Bez řidičů se armáda neobejde

img_1409.jpg
  • 28.5.2020
  • Zuzana Králová

Bere se jako samozřejmost, ale je to denní chléb celé řady vojáků. Mluvíme tady o řízení motorových vozidel. Nejen u ženistů se jedná především o nákladní vozidlo Tatra 810 nebo 815, na které je zapotřebí řidičské oprávnění typu C. Právě v řízení této vojenské techniky se trénovali příslušníci 152. ženijního praporu.

„Cílem tohoto zaměstnání je procvičit a vyhodnotit dovednosti řidiče v řízení vozidel v omezených průchodech. Je zaměřené převážně na prohloubení vnímání rozměrů techniky, na možnost manévrování vozidly, a aby si řidiči obecně upevnili svoje schopnosti,“ upřesnil vedoucí zaměstnání nadporučík Radek Náprstek.

Kontrolní cvičení v řízení vozidel musí vojáci na pozicích řidiče absolvovat minimálně jednou za půl roku. Při jízdě mezi kuželi se hodnotí hned celá řada aspektů. 

„Kontrolujeme tady techniku jízdy a řízení. Nejdůležitější je nevybočit z vymezeného prostoru, který je vytyčený pouze kužely. I proto je cvičení bezpečné a nemůže dojít k poškození techniky. Hodnotí se např. i zařazení správného rychlostního stupně, plynulost jízdy a celá dráha je měřena časomírou,“ doplnil Náprstek.

„ Pro mě a asi pro většinu řidičů je nejtěžší tzv. vagónování, tzn. imaginární nájezd na vagón. Pro někoho je také problematické nesrazit žádný kužel. Já jsem naštěstí projela s čistým štítem,“ zhodnotila svoji jízdu četařka Romana Radostová, která je i řidičským instruktorem.

Kontrolní cvičení v řízení motorových vozidel je vůbec první cvičení, které vrací chod nově vzniklého 152. ženijního praporu zpátky do zajetých kolejí. „Koronavirová krize nás hodně ovlivnila. Přišla zrovna v době, kdy jsme nastavovali systém, vnitřní vazby, chod a fungování praporu a všechno tohle bylo pozastaveno a odsunuto. V době rozvolňování se k tomu všemu postupně vracíme, abychom navázali tam, kde jsme skončili, „ popsal situaci velitel 152. ženijního praporu podplukovník Tomáš Hurta. Zároveň dodal, že ženijní prapor je postaven na velkém množství techniky. I z toho důvodu je řidičská příprava jednou ze stěžejních oblastí, na kterou se klade velký důraz. 

Další cvičení čeká na ženisty nového praporu už 8. června, kdy příslušníci pontonové roty budou na Vodním cvičišti v Litoměřicích školit nové strojníky motorových člunů.

Fotogalerie